Seglingen till Portugal

Rutt

Rutten som vi hade planlagt den är skrevet i svart , hur det blev är i rosa. Väder är det jo ingen som råder över. Vi hade relativt mycket tur så vi kunde hålla vår tidsram. För dom som är intresserade finns bilder på Facebook. Länk nederst på sidan.

Första etapp   Falkenberg - Kiel (D)

Vi hade motvind så vi gick in å ankrade för natten på Hallands Väderö. Mer motvind dagen efter så vi bestemde att gå til Köpenhamn. Där stannade vi 2 nätter. Mer motvind så vi valde att gå Smålandsfarvattnen , var vi kunde motorsegla. Vi han inte ända tills Kiel å fick gå in till en liten ö för natten. Näste dag, eller hellre natt (klocken var 3 ) kunde vi lägge fast i Holtenau, östsiden av Kielkanalen.

Andra etapp   Kiel (D) - Frisiskaöarna (NL)

Om det inte är för mycket motvind går vi direkt Amsterdam. Om vi har stadiga västvindar går vi kanaler i Nederland.

Nu hade äntligen medvinden kommet , efter en åsknatt förtöjd i kanalen. Fin vind så vi stod på.

Tredje etapp   Frisiskaöarna (NL) - Amsterdam (NL)

Vi fick gå in till Amsterdam då vår förste deltagare skulle lämna oss. Vi stannade i 3 trevliga dagar.

Fjärde etapp   Amsterdam (NL)-   Le Havre (FR)

Så vi fortsatte i fin fart med sol från molnfri himmel enda till Calais , där försvann vinden. Därmed gick vi in å väntade på förligare vindar. Vi fick stanna 4 nätter men det var en så trevlig stad så vi hade inget emot det.

Om inte för mycket motvind direkt Brest

 Vi lämnar Calais med fin vind men åter igen försvann vinden. Nu var vi kommet väst om Bretagne (Frankrike), så vi fick leta upp någon trevlig hamn i närheten. Valet fall på Morlaix, vilket blev lyckad , mycket trevlig och vacker stad.

När vi lämnade efter ett par dagar, ankrade vi på kvällen innanför Ile de Batz. Hela denna kuster är fantastisk vacker men mycket förförisk .Starka tidvattenströmmar och en klippig kust med mycket dimma (kallt i vattnet och varmt land). Skillnad på hög och lågvatten är upp till 10 meter så det blir lite av en konst att ankra.

Femte etapp   Le Havre (FR)  - Brest (FR)

Nästa hamn blev L´Aber-Wrac´h som vi riktig förälskad oss i. Där fick vi stanna då vind åter försvann och sedan vände till motvind. Vi fick vänta till perfekte förhållande då nästa etapp mellan Ile d´Quessant och fastlandet är full av öar och skär , med mycket starka strömmar, upp till 7 knop.

Efter 4 dagar stack vi och hann till Kanal du Four innan vinden igen dog. Vi fick använda motorerna siste biten in till Camaret som är en liten hamn utanför Brest.

Sjätte etapp   Brest (FR) -  La Rochelle (FR)

Sjunde etapp La Rochelle (FR) - Coruña (Spanien)

Där fick vi ligga med regn och västliga vindar. Det är de dominerade vindarna där. Då kunde vi inte ta oss ut av hamnen ens. Det blev mycket vandring runt i den lilla staden. Ändligt planen skulle vi hålla oss längs med den Franske kusten. Det gav vi opp av två orsaker, 1 vi hade tidsbrist, 2 med det ostabila vädret som vi hade skulle det vara mycket svårt att komma fram till den farlige passagen ved Ile de Sein. Där måste man vara framme -+ 15 min för att undvika stärka strömmar som blir som ett vattenfall över detta grunna område . Man måste vara där vid slakt vatten . För mera detaljer om detta fenomen klicka här.

Alltså beslutades att vi skulle sikta direkt på Coruña . Vi fick ett väderfönster och seglade iväg. Vinden blev inte alls som lovad men vi lyckades ta oss ut av bukten men hade svårt att hålla höjd för att klara Il de Sein på utsidan. Men vi lyckades. Sedan försvann vinden igen. Den kom tillbaka precis när vi närmade oss kontinentalsockeln och då mer än vi behövde. Vi kom fram med en dag till godo. 

En ny deltagare skulle mönstra på. Han ville iväg så vi stannade bara en natt. Staden är mycket fin så det var synd.

Åttonde etapp Coruña (Spanien) - Lissabon (Portugal)

Vi lämnade på morgonen med motvind men så fort vi rundade fyren ökade og vred vinden till den berömda Portugisiska nordan. Vi hade en fin tur över natten men ed solnedgång nästa dag dog vind igen, så vi gick in ved Peniche å ankrade för natten. Bara lite vind nästa dag men vi kom ändå till Cascais var vi ankrade för natten. Nästa dag seglade vi upp Rio Tajo till Lissabon. Här hoppade en deltager av.

Det är jo en fantastisk stad så där kunde vi gärna stannat länge. Men igen tidspress, vi skulle ta nya deltagare ombord i Faro(Algarve) Dom skulle komma 1 september och det var allaredan 27 augusti.

Nionde etapp Lissabon (Portugal) - Faro (Algarve i Portugal, i mål ) 

Det var bara att ge seg iväg. Den 29 ankrade vi upp innanför Culatra utanför Faro efter en odramatisk seglats med fin vind .

Bilder från seglingen här

 

 

 

 

 

 

              

Blogg  (på norsk(svosk), Berit skriver)

Presentkort!

Hyr en instruktör!

 Vill du fölge med på alt som händer her...

 

 

 

Vi har seglat största delen av livet.

Vi har gjort många seglatser, varav 3 längre.

Den förste från Kenya runt Syd-Afrika till Sverige 88-89

Den andre från Sverige till Sverige runt jorden 95-07

Den tredje från Sverige till Portugal 2015

Läs mer om oss

Så varför gör vi allt detta kan man fråga sig ?

Här gör vi ett försök att förklara  

 

 

Vi bor I trevliga Falkenberg

där vi också har våra segelbåtar:

"Maridadi"  43 fot, Bruce Roberts design,

"Simsimen liten "pocket cruiser" 17,8 fot

"Mariella" Southerly 28 med centerbord

 

 

 

läs mer om båtbygget (Maridadi)

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)